fbpx
  • Nederlands
  • Engels

Cursus Play Framework Programming

Regio:
  • Training
  • Inhoud
  • Modules
  • Algemeen
    Algemeen
  • Reviews
  • Certificaat
  • Cursus Play Framework Programming : Training

    Doelgroep Cursus Play Framework Programming

    De cursus Play Framework Programming is bedoeld voor ervaren developers die het Play Framework willen inzetten bij de creatie van Web Applicaties en Web Services.

    Voorkennis cursus Play Framework Programming

    Kennis van en ervaring met Java, C# of Scala is vereist om aan deze training te kunnen deelnemen.

    Uitvoering Training Play Framework Programming

    De theorie wordt behandeld aan de hand van presentatie slides. Demos worden gebruikt om de theorie te verduidelijken. Er is ruime gelegenheid tot oefenen en theorie en exercises wisselen elkaar af. Het cursus materiaal is in het Engels. De cursustijden zijn van 9.30 tot 16.30.

    Certificering cursus Play Framework Programming

    De deelnemers krijgen na het goed doorlopen van de cursus een officieel certificaat Play Framework Programmeren.

    Cursus Play Framework Programming
  • Cursus Play Framework Programming : Inhoud

    In de cursus Play Framework Programming leren de deelnemers web applicaties te ontwikkelen die zijn gebaseerd op het Model View Controller design pattern en gebruik maken van de JVM taal Scala. Het Play Framework is open source en vergroot de productiviteit van developers door gebruik te maken van convention over configuration, hot code reloading en error messages in de browser.

    Intro Play Framework

    De cursus gaat van start met een bespreking van de architectuur van Play. Ook wordt ingegaan op het gebruik van het build en dependency management tool sbt en de command line utility giter8 waarmee op basis van templates files en directories worden gegenereerd.

    MVC Model

    Vervolgens komt de MVC architectuur aan de orde en hoe in Play control flow, data presentatie en data opslag wordt gerealiseerd. Ook wordt dan aandacht besteed aan dynamische URL's en scoped objects in session en flash scope.

    Views en Templates

    Het view wordt in Play web applicatie typisch gebaseerd op een template. De werking van op Scala gebaseerde template engine en de mogelijke control flow constructies en variabelen in templates worden besproken.

    Concurrency

    Dan is het tijd voor de behandeling van asynchronous calls en concurrency met multiple threads. Het Akka Framework dat bij uitstek geschikt is voor concurrent en gedistribueerde applicaties op de JVM komt dan ook aan de orde.

    Web Services

    Onderdeel van het programma van de cursus is ook het consumeren van Web Services in Play. Daarbij wordt ingegaan op het parsen van JSON data en het parsen van XML data met JAXB en wordt ook Akka streaming behandeld.

    Data Access

    Voorts wordt data access vanuit Play behandeld. Daarbij passeren Object Relational Mapping en zowel Ebean queries als Rawsql queries de revue.

    Deployment

    Tenslotte wordt na een overzicht van hoe eigen Play modules kunnen worden gemaakt, aandacht besteed aan deployment van Play Applicaties op een Apache of Nginx web server.

  • Cursus Play Framework Programming : Modules

    Module 1 : Play Framework Intro

    Module 2 : Build System

    Module 3 : MVC Model

    What is Play?
    Play Architecture
    Play Versions
    Installing Play
    sbt and conscript
    Installing Giter8
    Setting Up Play
    Project Directories
    Configuration
    Controller and View
    Testing Views
    Testing Controllers
    Scala Build Tool
    Core Principles
    Benefits of sbt
    Using sbt
    SBT Commands
    Setting Definition
    Resolvers
    sbt Plugins
    Application Settings
    Error Handlers
    Client Errors
    Server Errors
    MVC Architecture
    Separation of Concerns
    Control Flow
    Data Presentation
    Data Storage
    HTTP Storage
    Static Definition
    Dynamic URL Parts
    Passing Fixed Values
    Optional Parameters
    Scoped Objects
    Session and Flash Scope

    Module 4 : Views and Templating

    Module 5 : Concurrency

    Module 6 : Web Services

    General Template
    Composite View
    Special @ Character
    Comments
    Template Parameters
    Import Statement
    Conditions
    Iterating Lists
    Iterating Maps
    If Blocks
    Escaping Dynamic Contents
    Executors
    Runnable and Callables
    Asynchronous Programming
    Scheduled Jobs
    Configuring Jobs
    Akka Framework
    Actors
    Actor System
    Message Flows
    Fault Tolerance
    Scalability
    Consuming Web Services
    REST API's
    JSON Payloads
    Callback Methods
    Handling JSON
    JSON Request and Response
    Simple XML Parsing
    Parsing with JAXB
    Large Responses
    Source and Sinks
    Akka Streaming

    Module 7 : Data Access

    Module 8 : Play Modules

    Module 9 : Deployment

    SQL Database Support
    Object Persistence
    Object Relational Mapping
    ORM Concepts
    Relationships
    Persistence API
    Ebean Queries
    Query Constructs
    Using Rawsql
    What are Modules?
    Creating Modules
    Module Configuration
    Module Contract
    Module Injection
    Publishing Modules
    Play Repository
    Third Party Modules
    Popular Modules
    Action Composition
    Filters
    Configuring Cache
    Cache API
    Deployment on Apache
    Enabling SSL
    mod proxy Load Balancer
    Nginx Event Architecture
    Configure Play on Nginx
  • Cursus Play Framework Programming : Algemeen

    Cursusvorm

    Al onze cursussen zijn klassikale cursussen waarbij de cursisten aan de hand van een ervaren trainer met diepgaande materie kennis door de stof worden geleid. Theorie wordt steeds afgewisseld met oefeningen.

    Maatwerk

    We doen ook maatwerk  en passen dan de cursusinhoud aan op uw wensen. Op verzoek gaan we ook in op uw praktijkcases.

    Cursustijden

    De cursustijden zijn in pricipe van 9.30 tot 16.30. Maar we zijn hierin flexibel. Soms moeten mensen namelijk kinderen naar de opvang brengen of halen en komen andere tijden hun beter uit. In goed overleg kunnen we dan andere cursustijden afspreken.

    Hardware

    Wij zorgen voor de computers waarop de cursus gehouden kan worden. Op deze computer is de voor de cursus benodigde software al geinstalleerd. U hoeft geen laptop mee te nemen om aan de cursus te kunnen deelnemen. Als u liever op uw eigen laptop werkt kunt u hem desgewenst meenemen. De benodigde software wordt dan aan het begin van de cursus geinstalleerd.

    Software

    Onze cursussen worden over het algemeen gegeven met Open Source software zoals Eclipse, IntelliJ, Tomcat, Pycharm, Anaconda en Netbeans. Het digitale cursusmateriaal krijgt u na de cursus mee naar huis.

    Lunch

    De cursus is inclusief lunch die we in een restaurantje op loopafstand van het cursuslokaal gebruiken.

    Locaties

    De cursussen worden op diverse plaatsen in het land gepland. Een cursus gaat op een locatie door als er zich minimaal 3 mensen voor die locatie inschrijven. Als er inschrijvingen voor verschillende locaties zijn gaat de cursus door op onze hoofdlocatie is Houten net onder Utrecht. Een cursus op onze hoofdlocatie gaat ook door bij 2 inschrijvingen en regelmatig ook bij 1 inschrijving.  Overigens doen we ook cursussen op de locatie van de klant als men daar prijs op stelt.

    Copyright

    De intellectuele eigendomsrechten van de gepubliceerde cursus inhoud, ook wel aangeduid als infosheet, behoren toe aan SpiralTrain. Het is niet toegestaan de cursusinformatie, de infosheet, te publiceren in schiftelijke dan wel digitale vorm zonder de uitdrukkelijke toestemming van SpiralTrain. Onder de cursus inhoud dient te worden verstaan de beschrijving van de cursus inhoud in zinnen alsmede de indeling van de cursus in modules en onderwerpen in de modules.

  • Cursus Play Framework Programming : Reviews

  • Cursus Play Framework Programming : Certificaat