Code: JAV303
Duur in dagen: 3
Roostering: Op Aanvraag
€ 1499

Cursus Java ME Mobile Programmeren

Uw startdatum
Regio:

Doelgroep Cursus Java ME Mobile Programmeren

Cursus Java ME Mobile Programmeren Deze cursus is bestemd voor Java developers die willen leren om mobile applicaties in Java te ontwikkelen.

Voorkennis Java ME Mobile Programmeren

Om aan deze cursus te kunnen deelnemen is ervaring met programmeren in Java en basiskennis van embedded systemen en devices vereist.

Uitvoering Training Java ME Mobile Programmeren

De concepten worden behandeld aan de hand van presentatie slides. Illustratieve demo’s op emulated devices worden gebruikt om de behandelde concepten te verhelderen. Er is ruime gelegenheid to oefenen en een sterke afwisseling van theorie en praktijk. De cursustijden zijn van 9.30 tot 16.30.

Certificering Java ME Mobile Programmeren

De deelnemers krijgen na het goed doorlopen van de cursus een officieel certificaat Java ME Mobile Programmeren.

Inhoud Cursus Java ME Mobile Programmeren

In de cursus Java ME Mobile Programmeren wordt de Connected Limited Device Configuration (CLDC) als onderdeel van de Java Micro Edition (Java ME) besproken. Aan de orde komt hoe de CLDC een Java runtime omgeving biedt voor kleine devices met beperkte resources, zoals mobiele telefoons, personal digital assistants (PDA’s) en POS (Point of Sales) terminals. Aandacht wordt besteed aan de K virtual machine (KVM) en het programmeren van applicaties voor mobiele telefoons en PDA’s met het Mobile Information Device Profile (MIDP). Met name komen user interfaces voor mobiele telefoons, data access op mobiele telefoons en internet verbindingen aan de orde. Ook wordt de Connected Device Configuration (CDC) als onderdeel van de Java Micro Edition (Java ME) besproken. Hierbij wordt aandacht besteed aan de CVM virtual machine, het Foundation Profile en de Personal Profiles. Tot slot komen diverse optional packages aan bod.

Module 1 : Java ME

Module 2 : MIDP Overview

Module 3 : MIDP GUI Programming

Java ME Back to the roots
Place of Java ME
Java Community Process
Java 2 Platform Architecture
Relation to other technologies
Organization of Java ME
Java ME Architecture
Configuration and Profiles
CLDC Configuration
CDC Configuration
MIDP Profile
IMP Profile
CDC Profiles
Optional Packages
JWTI specification
Mobile Information Device Profile
MIDlets
MIDlet Life Cycle States
MIDlet Life Cycle Methods
MIDlet Build Cycle
Preverification
MIDlet Suites
Packaging the application
JAD and JAR Manifest
MIDlet Suite Execution Environment
MIDP GUI Programming
MIDP UI Methodology
MIDP UI Classes
High and Low level API
MIDP GUI Programming Model
Display and Displayable
Screen and Canvas
Alert, List, TextBox and Form
Form Items
Choice Groups
Tickers
Gauges
Guidelines for MID UI Programming

Module 4 : MIDP Event Handling

Module 5 : MIDP Data Access

Module 6 : MIDP Networking

User interaction
Callbacks
Screen Navigation with Commands
Command Placement
Handling High Level Commands
Persistent Storage
Record Management System
Characteristics of the Record Store
RMS class and interfaces
RMS Exceptions
Record Stores
Programming RMS
Record Store States
Reading and Updating Records
Deleting and Closing
Sorting and Searching
Getting RecordID
Metadata on Record Store
CLDC Generic Connection framework
Networking interface
Connection Interface Hierarchy
Connection Examples
HTTP Connection interface
Connection Setup
Connection State
Sending a HTTP GET Request
Sending a HTTP POST Request
Added features in MIDP 2.0

Module 7 : MIDP 2.0

Module 8 : Mobile Media API (MMA)

Module 9 : Wireless Messaging API (WMA)

MIDP 2.0 Specification Goals
Media API Play Sounds
Enhanced Forms
Enhanced networking
Secure networking
Code Signing and Permissions
Enhanced Game API
Push functionality
OTA Provisioning
Mobile Media API
Overview of MMAPI
Multi Media Processing
The MMAPI Architecture
MMAPI Packages
Tone Generation
MP3 Playback
Video Playback
Camera support
Wireless Messaging API
WMA Packages
WMA 2.0 Message Types
Message and Sub interfaces
Structure MMS Multipart Message
WMA Connections
Connection relation to GCF
Creating Connections
SMS Send
SMS Receive

Module 10 : Game API in MIDP 2.0

Module 11 : BlueTooth API

Module 12 : Other J2ME optional packages

Game API Overview
The Game Package
Example Game
Game loop
MIDP 1.0 Game Loop
MIDP 2.0 Game Loop
Game Canvas
Sprites
Sprite Animation and Manipulation
Managing Tiles and Layers
User Input
Collision Detection
Concurrency
What is Bluetooth?
Frequency Hopping
Java API’s for Bluetooth
Bluetooth Network Topology
Establishing Bluetooth connection
Bluetooth in Java ME
Device discovery
Service discovery
Communication
Java ME Platform Specification
Web Services API for Java ME
Location API for Java ME
Security and Trust Services API
Session Initiation Protocol (SIP)
RMI for Java ME
JDBC for Java ME
PDA Optional Packages
Event Tracking API for Java ME
SVG (Scalable Vector Graphics) API
3D Graphics API
Mobile Internationalization
Content Handler API

Kantooradres:
SpiralTrain BV

Gebouw "De Sijnsmeester"
Standerdmolen 8 – 1.11
3995 AA Houten

IP Computer Training Centrum
Diemerhof 32-36
1112 XN Diemen

020 7600027
http://www.ip-computer-training-centrum.nl

Compu Act Opleidingen
Slinge 303
3085 ER Rotterdam

023 - 551 3409
www.computertraining.nl

Trainspot
Kleine Singel 33
3572 CG Utrecht

030 - 737 05 81
http://www.trainspot.nl

IP Computer Training Centrum
Leenderweg 292
5644 AE Eindhoven

040 - 256 65 20
http://www.ip-computer-training-centrum.nl